tyrol

Maszyna Klina – rower rekordzisty

W znanym serwisie kolarskim Bikeradar znajduje się dział „Pro Bike galleries”. Można tam zobaczyć maszyny, na których jeżdżą topowi zawodnicy ze światowego peletonu. Jest szansa podejrzeć ustawienia oraz modyfikacje dokonane przez kolarzy w celu personalizacji. Dzień po udanej próbie ustanowienia nowego rekordu świata amatorów UCI w jeździe godzinnej przez Piotra Klina, zrobiliśmy kilkanaście fotografii jego roweru. Oto spersonalizowany Scott Plasma 3 wraz z opisem wszystkich „smaczków”.

Detale

scott plasma
Rama, stworzona przy współpracy z Simonem Smartem – człowiekiem związanym z R & D produktów Enve i Drag2Zero, rozpoczęła swój protourowy żywot pod kolarzami Columbii Highroad. Po rozwiązaniu teamu, na model Scott Plasma 3 zdecydowała się Orica Greenedge, a w ostatnich latach Anglik Dan Bigham zdobył liczne mistrzostwa kraju organizacji CTT korzystając z tego modelu. Z powodu niszowości kolarstwa torowego, bardzo często rowery szykowane na próby godzinne to przerobione wersje rowerów czasowych.
scott plasma
Na zdjęciu rama, która wciąż nosi „ślady walki” z czasem.
scott plasma
Pedały użyte podczas ustanowienia rekordu przez Bradleya Wigginsa to najbardziej aerodynamiczny model. Przy prędkościach rozwijanych podczas próby może zaoszczędzić nawet 5 W w porównaniu do klasycznych pedałów zatrzaskowych. Pedał wraz z towarzyszącym blokiem buta minimalizuje ryzyko oderwania strugi powietrza, tym samym zestaw generuje mniejszy opór aerodynamiczny.
scott plasma
Kierownica PRO Missile Evo znana jest z dwóch rzeczy – bardzo niskiego oporu aerodynamicznego oraz braku możliwości regulacji lemondek. W związku z powyższym rower wyposażony jest tylko w kierownicę bazową z tego zestawu. W standardowej wersji komponent posiada otwory pod klamki hamulcowe. W przypadku tego egzemplarza, Piotr zakrył otwory specjalnymi, drukowanymi zatyczkami o profilu NACA.
scott plasma
Siodełko to jeden z najważniejszych komponentów każdego roweru czasowego i torowego. Siodło amerykańskiej firmy Dash umożliwia rotację bioder, pozwalającą na uzyskanie lepszej linii pleców. Podczas próby zawodnik nie może widzieć danych przekazywanych przez prędkościomierz, mocomierz, czy pulsometr. Jednak dane uzyskane podczas jazdy godzinnej mogą okazać się bezcenne w przypadku planowania kolejnej. W przypadku roweru Piotra, Garmin 500 znalazł swoje miejsce pod siodełkiem. Zamocowany był za pomocą specjalnie wydrukowanego uchwytu, przytwierdzonego do roweru opaskami zaciskowymi. Uprzedzając pytania, zapięcia trytytek powinny zostać schowane za uchwytem, ale nawet najlepszym przytrafiają się błędy. Czytelnicy o sokolim wzroku dostrzegą specjalną drukowaną zatyczkę mocowania siodła, o profilu zbliżonym do wspomnianych wcześniej zatyczek kierownicy bazowej.
scott plasma
Podczas jazdy na sośnie syberyjskiej w okolicach 50 km/h opory toczenia schodzą na drugi plan. Jednak każdy zaoszczędzony wat może mieć znaczenie. W rowerze zastosowano kultowe szytki A. Dugast o szerokości 23 mm, używane m.in. przez kadry narodowe Polski i USA.
scott plasma
Podobnie jak w przypadku szytek, podwyższenie sprawności przekładni to kolejny element, na który warto zwrócić uwagę. Początkowo w próbie planowano użyć standardowy łańcuch szosowy pod 11 biegów, jednak wybrane przełożenie (59×15) wymusiło zastosowanie łańcucha torowego o marginalnie wyższych oporach wewnętrznych. Na szczęście firma C+Ceramic poddała łańcuch procedurze woskowania, specjalnie na potrzeby próby. Nakrętki projektowane są tak, aby umożliwić ustawienie koła w ramie. Niestety ich kształt nie jest zbyt dobry z punktu widzenia aerodynamiki. W rowerze zastosowano nakładki monitorujące położenie nakrętek w celu ewentualnego dokręcania koła podczas treningu. Nie przez przypadek profil nakładek pokrywa się z profilem NACA.
scott plasma
Mocomierze do rowerów torowych to produkt niszowy i kosztowny. W tym przypadku konieczne było zastosowanie adaptera PEEKrings 130 na 144 BCD. Po pierwsze umożliwiło to zastosowanie zębatek torowych. Po drugie przesunęło zębatkę bliżej osi roweru, tym samym poprawiając linię łańcucha. Zastosowany adapter wymagał skręcania zestawu na 10 śrub.
scott plasma
Zastosowanie ramy szosowej wymagało zastąpienia standardowych śrub bidonu drukowanymi zatyczkami minimalizującymi opór aerodynamiczny.
scott plasma
Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, podczas próby godzinnej zawodnik spędza około 59 minut i 40 sekund na lemondkach. Dlatego warto by były one jak najwygodniejsze i jak najlepiej dopasowane. W przypadku podpórek zastosowanych w tym egzemplarzu jest to konstrukcja Piotra. Profil drukowanych podpórek zaprojektowano tak by pokrywał się z kształtem i rozstawem rąk zawodnika. Części strukturalne, czyli 15-stopniowe podpórki oraz główną bazę, wykonano z aluminium na obrabiarce CNC.
scott plasma
Specjalne końcówki lemondek umożliwiły bardziej komfortowe ułożenie nadgarstków, co przełożyło się na ułatwioną kontrolę toru jazdy. Pomimo dopasowania do kształtu anatomicznego Piotra zastosowanie neoprenowych naklejek było niezbędne, by zapobiec ślizganiu spoconych przedramion zawodnika. Tak jak w przypadku wielu komponentów obecnych w rowerze, zatyczki znajdujące się pod bazą podpórek służyły obniżeniu oporów aerodynamicznych. Specjalne drukowane rękawy prętów, zastosowane w celu polepszenia kontaktu z przedramionami zawodnika, to kolejna próba minimalizacji oporów ruchu.
scott plasma
„Nie każda próba kończy się sukcesem, ale każda próba wymaga dużego zaangażowania i wysiłku”. Dzięki zastosowaniu druku 3D personalizacja widoczna na zdjęciu nie skomplikowała procesu wytwarzania komponentu.

Specyfikacja

Rama: Scott Plasma 3, rozmiar M, malowanie Team Highroad
Siodełko: Dash Stage Stock
Pedały: Speedplay Zero Aero Stainless Steel
Korba: Quarq Riken AL 172.5 mm
Suport: C+Ceramic GXP
Adapter: PEEKrings 130 to 144 BCD
Tarcza: Yobi 59T
Koronka: Dura Ace 15T
Łańcuch: KMC e101 C+Ceramic Wax Treatment
Szytki: A. Dugast Latex Pista Silk 23 mm
Kierownica Bazowa: Pro Missile EVO Flat
Lemondki: Cyklon zestaw podpórek czasowych
Dyski: Walker Brothers Ethereal ESD Front & Rear Endurance Track Disc
Masa: 8,2 kg

Znaczniki:
Podziel się:

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli chcesz dostawać informacje o nowościach na stronie, nowych odcinkach podcastu, transmisjach live na facebooku, organizowanych przez nas szkoleniach i ważnych wydarzeniach oraz mieć dostęp do niektórych cennych materiałów na stronie (np. wersji online Magazynu NTN Snow & More) wcześniej niż inni, zapisz się na newsletter. Nie ujawnimy nikomu tego adresu e-mail, nie przesyłamy spamu, a wypisać możesz się w każdej chwili.

Dodaj komentarz

NOWY NUMER

Magazyn NTN
za darmo

Tylko subskrybenci naszego newslettera (bez spamu, wyłącznie informacje o dużych nowościach na stronie, transmisjach live, naszych szkoleniach i ważnych wydarzeniach) dostają dostęp do nowych wydań Magazynu NTN Snow & More w wersji online kilka dni po ukazaniu się numeru na rynku. Zupełnie za darmo. Pozostali mogą oglądać tylko wydania archiwalne. Zapisz się – to się opłaca!