Svindal: wielki błąd FIS

To czego nie chcieli prawie wszyscy uczestnicy Pucharu Świata, staje się powoli rzeczywistością. Dziś większość znaczących zawodników albo już trenuje na Półkuli Południowej (Argentyna, Chile lub/i Nowa Zelandia), albo przynajmniej na europejskich lodowcach. Jedno jest pewne, mają pełne ręce roboty, bo muszą wejść na pełne obroty w związku z koniecznością opanowania nowego sprzętu: nart wg wytycznych przyjętych i wprowadzonych przez Międzynarodową Federację Żeglarską Narciarską (przepraszam za błąd – DU).

Zmiany głównie dotyczą nart gigantowych. Opisywaliśmy sprawę szeroko rok temu, kiedy w środowisku wrzało od dyskusji na ten temat. W skrócie, zmiany owe polegają na wydłużeniu nart (o pięć cm), zwężeniu na całej długości i ograniczeniu taliowania (wydłużenie promienia do 35 m). Nie dziwi więc fakt, że środowisko sceptycznie, a mówiąc wprost – wrogo odniosło się do wszelkich zmian. Chodziło przede wszystkim o wizję braku możliwości jazdy na krawędzi na nartach o tej charakterystyce i przy obecnych preferencjach ustawiania slalomów. Co miało wiązać się z wymuszeniem upowszechnienia techniki skrętu tzw. stivot. Zmiany rzekomo wynikają z wyników badań nad urazami wśród narciarzy. Czy zwiększą one bezpieczeństwo? Okaże się po nadchodzącym sezonie 2012/2013.

W jednym z ostatnich wpisów na własnym blogu, Aksel Lund Svindal podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat różnic:

Jazda będzie o wiele trudniejsza. Na pewno. Jednak dopóki nawierzchnia będzie twarda, możliwym będzie wycinanie pełnych łuków. Lecz tu dochodzę do miejsca, w którym nachodzą mnie obawy, że FIS popełnił wielki błąd. Dobre warunki do ścigania, znaczy tyle, co równe warunki dla wszystkich. A to jest niemożliwe, mimo że wszyscy się starają. Nie raz byliśmy świadkami sytuacji, w których numer startowy i warunki miały ogromny wpływ na wyniki końcowe. W nowych okolicznościach, warunki odegrają jeszcze większą rolę. Wystarczy wyobrazić sobie slalom gigant w marcu. O poranku, pierwsze przejazdy odbędą jeszcze w warunkach dobrych. Wyścig będzie zacięty, a czołowych trzydziestu narciarzy oddzielą dwie sekundy. Słońce jednak operuje, w drugim przejeździe, wczesnym popołudniem stok prezentuje się zgoła inaczej. Pierwsi zawodnicy w drugim przejeździe, wycinają jeszcze skręty na dobrej nawierzchni. Potem śnieg zaczyna się łamać, co uniemożliwia jazdę łukami o żądanym promieniu. Boję się, że teraz zobaczymy coraz więcej przypadków, kiedy zawodnicy jadący na samym początku drugiej serii z łatwością wejdą na miejsca 3-6. O ile się nie mylę, przed nami wielkie wyzwanie, by warunki do ścigania były odpowiednie. Nikt nie życzy sobie niesprawiedliwych zawodów. Faktem jest, że tegoroczne narty trzeba będzie dociskać jeszcze mocniej w skręcie, aby utrzymać krawędź. Aby mocno docisnąć, potrzebujemy twardego śniegu. Dlatego miękki śnieg będzie wrogiem nowych nart.

Znaczniki

Podobało się? Doceń proszę atrakcyjne treści i kliknij:

4 komentarze do “Svindal: wielki błąd FIS”

  1. Międzynarodowa Federacja Żeglarska mówisz… :)
    Jak dla mnie to potrzebna, lekko freudowska pomyłka, która ukazuje, jak daleko jest FIS od narciarstwa :)

    Odpowiedz
    • Co do „freudowskiego” uzasadnienia zgadzam się i fakt, że FIS od narciarstwa jest bardzo daleko. Skłaniam się jednak ku teorii, że narciarstwo jest bardzo blisko żeglarstwa i na odwrót.

      Przepraszam za pomyłkę… :)
      d.

      Odpowiedz
  2. Pierwszym oponentem ,który głośno wypowiadał się przeciw pomysłom FIS-owskim….teraz Svindal.Mam nadzieję,że konsekwencją pomysłów w/w związku , nie będzie utrata fajnego widowiska Alpejskiego Pucharu Świata !!! I nie daj Boże aby zawodnicy nie cofnęli się w rozwoju techniki narciarskiej…….

    Odpowiedz
  3. Działacze FIS strasznie przypominają tych z PZPN chodzi tylko o kasę i o ujajenie zawodników nudzi im się to kombinują jak koń w bruzdach.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Zobacz także

Inne artykuły

puchar świata

Powrót wtorkowego Urbanowicza

Trudno być kibicem narciarstwa (nie tylko w wielkim mieście). Za oknem jesienna smuta, więc fotel, kanapa, sofa i odbiornik TV, kawa albo herbata, śniadanie, murzynek upieczony przez babcię. Dwie Polki na starcie, więc emocje gwarantowane,

volkl

100 lat firmy Völkl

Firma Völkl… Niemiecka precyzja. Narty, które odegrały wielką rolę w moim życiu. Prawdopodobnie nie tylko moim. Już ich bardzo specyficzna i utrzymywana od lat w tym samym stylu szata graficzna robi

schwarz

Sölden – dzień drugi

Niestety, niestety. Pogoda w drugi dzień zmagań w Sölden nie była już tak łaskawa, jak w sobotę. Nad doliną od czwartku wisiała groźba Fohnu, czyli wiatru halnego. Wreszcie w nocy z soboty na niedzielę masy

gut-behrami

Inauguracja – pojedynek weteranek

Lepszej inauguracji alpejskiego Pucharu Świata nie mogliśmy sobie wyobrazić. Piękna, słoneczna pogoda, stoki delikatnie przyprószone świeżym śniegiem, a na starcie cała światowa czołówka gigancistek. Wśród startujących pań, dwie

stalkant

Wróżenie z kuli – przed nadchodzącym sezonem PŚ

Możemy tu wypisać kilka banałów o upływie czasu. Przedstawimy jednak fakty. Alpejczycy trenują już na południowej półkuli w Nowej Zelandii czy Ameryce Południowej. A u nas w kraju Stalkant FM, samozwańcze medium narciarskie

Newsletter

Dołącz do nas – warto

Jeśli chcesz dostawać informacje o nowościach na stronie, nowych odcinkach podcastu, transmisjach live na facebooku, organizowanych przez nas szkoleniach i ważnych wydarzeniach oraz mieć dostęp do niektórych cennych materiałów na stronie (np. wersji online Magazynu NTN Snow & More) wcześniej niż inni, zapisz się na newsletter. Nie ujawnimy nikomu tego adresu e-mail, nie przesyłamy spamu, a wypisać możesz się w każdej chwili.