NTN Snow & More 2018/2019 nr 3

przywrócenie do życia absolutnej rajdo- wej legendy lat 70. ubiegłego stulecia, ale o tym innym razem. Jednostka napędowa, której możliwości mogliśmy już podziwiać w Nowym Renault Megane R.S. (opisywa- ny w poprzednim numerze), jest wspaniała. Moc rozwijana jest w sposób niezwykle kul- turalny i liniowy. Oczywiście na potrzeby wielkiej limuzyny posiada nieco inny map- ping zapłonu niż w modelach samochodów stricte sportowych, ale i tak potrafi rozpę- dzić ważące 1,7 tony auto w 7,5 sekundy do setki, a to bardzo dobry wynik. Pomimo re- welacyjnych przyspieszeń siedmiostopnio- wa, automatyczna skrzynia biegów EDC dobiera przełożenia w taki sposób, że jazda nadal jest bardzo komfortowa. To połącze- nie silnika oraz skrzyni jest moim zdaniem doskonałe i znakomicie pasuje do charak- teru auta. Renault Espace z nową jednostką napędową stało się pojazdem o wiele bar- dziej dynamicznym. Czy za tymi rewelacyj- nymi osiągami nadąża zawieszenie? Z tym również nie ma problemu. Tradycyjnie dla pojazdów marki Renault za pomo- cą umieszczonego w centralnym punk- cie kokpitu panelu sytemu R-Link mo- żemy wybrać jeden z pięciu trybów jazdy. Oczywiście w trybie Komfort lub Eco za- wieszenie jest zestrojone bardzo komforto- wo i wielki samochód trochę przechyla się w zakrętach. Jeśli natomiast wybierzemy tryb Sport, odczujemy bardzo istotną róż- nicę. Precyzja prowadzenia, czucie drogi, szybkość przenoszenia impulsów z kierow- nicy na koła – wszystko to jest na poziomie o stosunkowo niewielkiej pojemności do całkiem dużych pojazdów. Nie zawsze wy- chodzi to na dobre. Podczas naszego testu przed paru laty mieliśmy nieodparte wra- żenie, że silnik Diesla o pojemności 1,6 li- tra generujący 160 KM to dla tego auta jednak trochę zbyt mało. Będąc fanem Renault Espace od samego początku (po- siadałem zarówno pojazd generacji pierw- szej, jak i trzeciej), z wielką radością po- witałem w palecie Renault zupełnie nową, benzynową jednostkę napędową o symbo- lu TCe Energy 225, o pojemności 1,8 li- tra, generującą 225 KMmocy oraz 300 Nm momentu obrotowego. Oryginalnie silnik ten został zaprojektowany do wspaniałe- go, zupełnie nowego sportowego samocho- du Alpine A110. Pojazd ten to ponowne ESPACE 111

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=