NTN Snow & More 2018/2019 nr 1

S ekwencja zdjęć przedstawia ostatnie bramki drugiego prze- jazdu Mikaeli Shiffrin pod- czas zawodów Pucharu Świata w Lenzerheide, które odby- ły się tuż przed igrzyskami olimpijskimi. Mikaela prowadziła po pierwszym prze- jeździe z przewagą ponad sekundy, jadąc po siódme zwycięstwo z rzędu. Na pierwszej widocznej na zdjęciu klatce do mety pozo- stało jej zaledwie dziesięć bramek. Mikaela jest zawodniczką, która potra- fi jeździć bardzo skutecznie blisko gra- nicy ryzyka. Jadąc na najwyższym pozio- mie, jest powtarzalna i bardzo regularna. Przedstawiony fragment poprzedzał verti- cal ustawiony na bardziej płaskim odcinku trasy, po którym zwiększało się nachylenie. Reprezentantka Stanów Zjednoczonych widoczny odcinek najechała bardzo szybko i obrała dosyć ciasny tor jazdy.Na ósmej klat- ce z racji zbyt agresywnej linii Mikaela zmu- szona jest do wykonania krótkiego i agre- sywnego skrętu, nie dając sobie zbyt dużo miejsca na wycięcie łuku. Problemw tym, że znajduje właściwe oparcie krawędzi dopiero na klatce nr 10,czyli zdecydowanie za późno. W rezultacie „spada”, tracąc linię, i nie wy- kańcza skrętu. Na klatce 11. jej pozycja jest już zaburzona,zewnętrzny bark zostaje zde- cydowanie z tyłu, a w kolejnej także cały tu- łów oraz biodra.To wszystko powoduje po- ważne konsekwencje wnastępnych ujęciach. Sekwencja 13, 14, 15 przedstawia próbę ra- towania całej sytuacji, jednak czasu na usta- bilizowanie pozycji jest zamało. Tor jazdy jest już mocno opóź- niony, a Mikaela chcąc zmieścić się w nadchodzących bramkach rozpoczynają- cych figurę (łokieć), zmuszona jest do wy- konania radykalnie ciasnego łuku wokół najbliższej tyczki. Na klatce 14. widać, że jej narty są usta- wione w linii prostej na bramkę i nie ma mowy o szerszym najeździe. W tej sytuacji zawodniczka nie może zdecydowanie roz- począć skrętu. Próbuje się ratować agresyw- nym balansem ciała, ale i tutaj zbyt późno znajduje oparcie na krawędzi. W efekcie nie nadrabia opóźnionej linii i zmuszona do błędów nie odzyskuje równowagi. Jej biodra na klatkach 15. i 16. pozostają zde- cydowanie z tyłu, a tułów jest wyprostowa- ny. Kolejne klatki przedstawiają kompletną utratę balansu, co sprawia, że na wjeździe do figury wypada z trasy. Moglibyśmy stwierdzić, że amerykańska zawodnicz- ka mając ponad sekundę przewagi, mogła obrać znacznie bardziej zachowawczą li- nię na ostatnich bramkach. Jednak Mikaela przyzwyczaiła nas do czegoś zupełnie inne- go, absolutnej dominacji i zwycięstw, któ- re bardzo rzadko osiąga z przewagą poniżej sekundy. Uważam, że właśnie tego jako ki- bice oczekujemy po zawodnikach. Wolimy walkę niż chłodną kalkulację. Jak się później okazało, to były jedyne za- wody Pucharu Świata w slalomie, których nie ukończyła w zeszłym sezonie. Pozostałe wygrała – wszystkie z wyjątkiem inaugura- cji w Levi, gdzie była druga. Kolejne za- wody w slalomie, których nie ukończyła, to igrzyska olimpijskie w Pjongczangu. Co ciekawe, były one jej następnym startem po opisywanym PŚ w Lenzerheide, ale to już odrębna historia. tekst: Jacek Mieszczak zdjęcie: Michał Szypliński (skifoto.pl) Sekwencję Mikaeli Shiffrin analizuje Jacek Mieszczak – właściciel Ski Race Center w Pruszkowie. Warto wybrać się do niego na zakupy sprzętu i po cenne porady. Nawet Mikaela Shiffrin się myli. Dlaczego amerykańska mistrzyni nie ukończyła slalomu w Lenzerheide? 33

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=