NTN Snow & More 2018/2019 nr 1

łączenie przednich słupków z kadłubem przesunięto o 10 cm do przodu, poprawia- jąc widoczność w zakrętach. Dzięki temu zabiegowi przednia szyba pochylona jest łagodniej i znacząco wzrosła aerodynami- ka pojazdu, a co za tym idzie również wy- ciszenie szumów powietrza opływającego kabinę. Dodatkowo, auto zostało wypo- sażone w system kontroli martwego pola. Doprawdy, na widoczność z miejsca kie- rowcy trudno jest narzekać Miejsca z tyłu jest dość. Na kanapie pojadą wygodnie dwie duże dorosłe osoby. Na krótszych dystan- sach można zaryzykować podróż w piątkę. W bagażniku też jakby więcej miejsca. To efekt zastąpienia koła zapasowego zesta- wem naprawczym.Moim zdaniem to dobre rozwiązanie dla większości użytkowników, chociaż osobom często jeżdżącym drogami nieutwardzonymi polecałbym jednak piąte koło (dostępne za dopłatą). NO TO JEDŹMY! Samochód (naszej testowej wersji) na- pędzany jest bardzo dobrze znanym silni- kiem wysokoprężnym 1,5 dCi, który gene- ruje 110 KM.To w zupełności wystarcza do skutecznego rozpędzania pojazdu. Moim zdaniem kultura pracy tego dobrze mi zna- nego silnika jest bardzo dobra, choć spo- tkałem się także z odmiennymi opiniami. Sześciostopniowa skrzynia biegów jest bar- dzo precyzyjna i łatwo jest znaleźć kolej- ne przełożenie. Jednak uwaga – trzy pierw- sze biegi są zestrojone bardzo krótko, gdyż samochód pomimo terenowych właściwo- ści nie ma reduktora. Warto o tym pamię- tać, szczególnie jeżdżąc pustym samocho- dem w warunkach drogowych, na przykład po mieście, i po prostu ruszać z dwójki, oszczędzając sprzęgło oraz so- bie częstego „mieszania”. Kiedy jednak w terenie chcemy ruszyć w błocie, w piachu, pod duże wzniesienie lub potrzebujemy przetransportować mocno zała- dowaną przyczepę, jedynka bę- dzie jak znalazł. Zawieszenie pojazdu jest optymalne dla tego typu samochodu. W warunkach polskich dróg Dacia Duster z ła- twością wybiera wszelkie dziury, asfaltowe łaty, progi itd. Po prostu komfort połączo- ny z wystarczającą precyzją. Świetnie jest także w lekkim terenie, a zdolności do po- ruszania się poza drogami limitowane są przede wszystkim szosowymi oponami. Oczywiście dla osób lubiących ostro po- jeździć w zakrętach zawieszenie może oka- zać się zbyt miękko zestrojone, ale przecież Nowa Dacia Duster nie ma ambicji spor- towych i jest samochodem dość wysokim. Znacząco poprawiono też wspomaganie układu kierowniczego, które w nowym mo- delu jest już sterowane elektrycznie, dzię- ki czemu pojazd prowadzi się teraz o wiele bardziej precyzyjnie w zakresie większych prędkości. Największą jednak zmianą na lepsze jest znakomite wyciszenie Dustera. To zasługa zastosowania innych, skutecz- niejszych materiałów wyciszających oraz grubszych szyb. Do prędkości 130 km/h auto jest naprawdę ciche i można rozko- szować się muzyką ze wspominanych już sześciu głośników. Powyżej tej prędkości zaczynają być słyszalne szum opływającego kabinę powietrza oraz opony. Silnik nadal generuje mało hałasu. Nową Dacię Duster wyposażono w kil- ka dodatkowych rozwiązań, których próżno było szukać w wersji poprzedniej. Do dys- pozycji mamy: system 4x4 monitor – poka- zujący aż cztery widoki z każdej strony auta, asystenta zjazdu ze wzniesienia i ruszania pod górę, elektroniczny kompas (rozwiąza- nie bardzo przydatne nie tylko w terenie, które postuluję od lat…) oraz bezkluczy- kowy dostęp za pomocą karty. Żeby jednak nie było zbyt słodko, muszę wytknąć zbyt słabą jakość ekranu przekazującego obraz z kamer. W słoneczny dzień niewiele na nim widać. Średnie spalanie pojazdu w naszym te- ście wyniosło dokładnie 7,8 litra/100 km. Niektórzy powiedzą, że to dużo, ale prze- jechaliśmy ponad 1000 km, z czego po- łowę w jeździe miejskiej. Pozostałą część stanowiły przejazdy autostradami z do- puszczalną prędkością maksymalną oraz próby terenowe w starej żwirowni niedale- ko Nieporętu. Biorąc to pod uwagę, wynik jest znakomity. PODSUMOWUJĄC Nowa Dacia Duster to znakomity SUV, który ze względu na stosunek ceny do ja- kości i możliwości nie ma sobie równych na naszym rynku. Oczywiście testowa- liśmy wersję mocno „wypasioną”, której cena po uwzględnieniu wszystkich opcji przekracza 80 000 zł. Statystyki jednak pokazują, że Polacy takie wersje też chęt- nie kupują. Wszyscy, dla których strona użytkowa pojazdu i jego możliwości waż- niejsze są od tak zwanego blichtru, znaj- dą w Dacii Duster drugiej generacji zna- komitego partnera do „tańca i różańca”. Samochód polecam szczególnie osobom dużo jeżdżącym zimą po górskich drogach. Trudno o lepszy. Nowa Dacia Duster to znakomity SUV, który ze względu na stosunek ceny do jakości i możliwości nie ma sobie równych na naszym rynku. 156 DACIA DUSTER

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=