NTN Snow & More 2018/2019 nr 1

N ie ukrywam, że tekst będzie nieco tendencyjny. Od same- go bowiem początku jestem wielkim fanem Dacii Duster. Co więcej, przez 13 miesię- cy, podczas których przebyłem 70 000 km, byłem szczęśliwym posiadaczem pierw- szej wersji tego pojazdu. Przeżyliśmy ra- zem mnóstwo ciekawych chwil: od nocne- go przejazdu w wigilijną noc lokalną drogą przez przełęcz na trasie pomiędzy Białą Spiską i Krościenkiem w szalejącej zadym- ce śnieżnej, aż po zapakowanie do wnętrza pojazdu ponad 30 par nart w drodze na te- sty do Kaunertalu lub wjazd trasą narciar- ską (po śniegu) na szczyt Kotelnicy w Białce Tatrzańskiej. W tym czasie w samocho- dzie zaszła jedna awaria: rozszczelnienie filtra oleju, na szczęście w porę zauważo- ne. Oprócz tego absolutnie nic. Nawet ża- rówka się nie przepaliła. Pierwsza genera- cja Dustera miała jednak kilka uciążliwych przypadłości. Samochód był dość głośny, a przednie siedzenia (choć w mojej wersji pokryte skórą) w dłuższych trasach trochę dawały się we znaki. Toteż z ogromnym zainteresowaniem oczekiwałem na nową wersję pojazdu. Do testowania i to przez cały tydzień otrzymałem samochód w wersji Prestige z napędem na cztery koła, silnikiem 1,5 dCi o mocy 110 KM. Nasz testowy pojazd wy- posażony był w pakiet Look, czyli: pięk- ne aluminiowe felgi; plastikowe nakładki na nadkola i nadproża; przyciemniane tyl- ne szyby; osłony podwozia z przodu i z tyłu oraz kilka innych estetycznych elementów. Dodatkowo z przodu samochód miał za- montowane piękne i poważnie wyglądają- ce orurowanie. W nowej wersji zmieniono reflektory, dodając dzielone światła do jaz- dy dziennej LED, i lepiej wkomponowano je w linię przedniego pasa. Najwięcej zmian zaobserwujemy jednak z tyłu.Nowe są świa- tła oraz klapa bagażnika przetłoczona na kształt leżącej litery X.Inaczej wyglądają też tylne błotniki. Wszystkie te dodatki wraz z zupełnie na nowo poprowadzoną linią tyłu pojazdu sprawiają, że Nowa Dacia Duster wydaje się samochodem znacznie więk- szym od wersji poprzedniej. Pojazd optycz- nie (płyta podłogowa jest ta sama) nie tylko urósł,ale także dorósł lub,jeśli ktoś woli ina- czej – zmężniał. Nie ma co ukrywać, Nowa Dacia Duster jest samochodem o wiele ład- niejszym i będzie wywoływać na drogach znacznie więcej respektu. Zajrzyjmy do środka. Tu zmiany są jesz- cze większe. Dotyczy to zarówno nowego wyglądu, użytych materiałów, jak i samego wykonania. W oczy rzucają się od razu zu- pełnie nowe, o wiele wygodniejsze i lepiej trzymające na boki fotele przednie.Dłuższe są także ich siedziska. Poprawiono sys- tem regulacji góra-dół, zastosowawszy tak zwaną pompkę, oraz dodano wspor- nik (też regulowany) odcinka lędźwiowe- go. Jest naprawdę wygodnie i to nie tylko w porównaniu do modelu poprzedniego, ale także wielu samochodów znacząco droż- szych.Zupełnie nowa jest deska rozdzielcza. Znajdziemy na niej czytelne okrągłe zega- ry znane z innych modeli koncernu Renault. W centralnej części kokpitu znajduje się wyświetlacz systemu multimedialnego. W nowym modelu jest on umieszczony o całe 7 cm wyżej, co oznacza zwiększoną czytelność zarówno nawigacji, jak i obrazu przekazywanego przez zewnętrzne kamery. Pod ekranem znajduje się rząd potrzebnych przycisków do obsługi między innymi trybu ECO, kamer, system Start & Stop, ESP itd. Rozwiązanie w gruncie rzeczy dobre, gdyż przycisków nie trzeba już szukać po całej kabinie, ale moim zdaniem mogłyby one być trochę większe. Po prostu czasami trud- no w nie trafić, szczególnie kiedy jedziemy po bezdrożu. Poniżej opisanych przycisków znajdują się kolejne cztery przyciski oraz trzy duże i dzięki temu wygodne w obsłu- dze pokrętła.Wszystko to służy do regulacji klimatyzacji (automatycznej – to nowość!), nawiewu, ogrzewania i cyrkulacji powietrza. Na nowej, eleganckiej i estetycznej, a przy okazji dobrze leżącej w dłoniach niewielkiej kierownicy umieszczono przyciski obsługu- jące pokładowy komputer oraz tempomat. Za obsługę radia (znowu nowość – w wer- sji Prestige Nowa Dacia Duster ma aż sześć głośników) odpowiedzialny jest tradycyjny dla samochodów koncernu Renault osob- ny panel umieszczony po prawej stronie ko- lumny kierownicy. Co do samej kolumny… Nowa jest wyposażona w regulację w dwóch płaszczyznach i jeśli teraz, ktoś jeszcze nie znajdzie optymalnej pozycji za kierownicą, to znaczy,że chyba nie potrafi z tych wszyst- kich udogodnień korzystać. Nowa Dacia Duster jest samochodem wysokim (prze- świt 210 mm), więc widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra. Dodatkowo Fenomen na czterech kołach Stało się! Dacia Duster została w pełni doceniona przez polskich klientów. Samochód zajmuje miejsce w ścisłej czołówce w rankingu sprzedaży nowych aut. Polacy po prostu pokochali ten dzielny, bezpretensjonalny i niezawodny SUV. Od niedawna na rynku zagościła kolejna, nowa wersja Dacii Duster, w założeniach koncepcyjnych nieodbiegająca od pierwowzoru. Wwielu jednak aspektach znacząco poprawiona i unowocześniona. Przyjrzyjmy się jej bliżej. tekst: Tomasz Kurdziel zdjęcia: Renault 155

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=