NTN Snow & More 2017/2018 nr 2

More Renault zespół przyrządów z praktycz- nym przeziernym wyświetlaczem Head- -Up. Powiększony został panel steru- jący pojazdem z ogromnym ekranem (8,7”) systemu R-Link 2. Ekran ten jest niewątpliwie dominującym elementem wnętrza (szczególnie że pokryta skórą Nappa kierownica jest raczej niewielka), sugerującym, że w dzisiejszych czasach bez elektroniki daleko nie zajedziesz. Za pomocą rzeczonego systemu R-Link 2 można regulować wszystko: od nawi- gacji, poprzez konfigurację trybów pra- cy samochodu, aż po multimedia. Ba! System potrafi przeczytać na głos na- wet wiadomości SMS! Nauka skorzy- stania z wszystkich możliwości zajęłaby trochę czasu… Nowe Renault Grand Scenic w naszej testowej wersji Bose napędzane jest bardzo dobrą i sprawdzoną już jednost- ką napędową o pojemności 1,6 litra, generującą za pomocą dwóch turbin 160 KM (w wersji Bose są jeszcze jed- nostki benzynowa TCe 130 i diesel 130 KM). W połączeniu z rewelacyjną, automatyczną skrzynią biegów EDC pół- toratonowy pojazd jeździ bardzo spraw- nie i dynamicznie jak na auto rodzinne, zużywając w trasie około 7,3, a w trybie miejskim 8 litrów paliwa. Znakomicie działa także dość sztywne (znowu jak na pojazd tej klasy) zawieszenie, świetnie współpracujące z wielkimi felgami i opo- nami o niskim profilu. Precyzja jazdy jest znakomita. Nowe Renault Grand Scenic jest też samochodem bardzo cichym. Dopiero po przekroczeniu 140 km/h szum powietrza opływającego karoserię staje się zauważalny, ale broń Boże nie uciążliwy. Dla mnie ta cecha jest szcze- gólnie ważna. Oczywiście, jak na nowoczesny po- jazd przystało, kierowca ma do dyspo- zycji szereg ułatwień i systemów po- mocniczych, których clou to oczywiście system Multi-Sense, pozwalający sper- sonalizować doznania z jazdy poprzez zmianę charakterystyki pracy pedału przyspieszenia i silnika, czasów zmia- ny biegów w wersjach z automatycz- ną skrzynią EDC, parametrów funkcji masażu w fotelu kierowcy oraz zmianę oświetlenia we wnętrzu. Bardzo prak- tyczny i bezpieczny jest też aktywny system wspomagania nagłego hamo- wania, z funkcją wykrywania pieszych. Przy prędkości od 7 do 60 km/h, jeśli pojawia się ryzyko kolizji z pieszym, sys- tem informuje o tym kierowcę (sygnał dźwiękowy i wizualny). W przypadku gdy kierowca nie reaguje, system au- tomatycznie uruchamia hamulce. Dla mnie osobiście, czyli dla człowieka, któ- ry często jeździ w długie i bardzo długie trasy, szalenie praktyczny jest system wykrywania zmęczenia kierowcy. Po włączeniu tej opcji tor jazdy pojazdu jest stale monitorowany, a w razie wykrycia nieprawidłowości kierowca jest o tym ostrzegany (sygnał dźwiękowy i wizu- alny). Nieźle, co? Do tego oczywiście znany już system utrzymywania pasa ruchu. W przypadku przekroczenia linii (ciągłej lub przerywanej), bez włącze- nia kierunkowskazu, system koryguje ustawienie układu kierowniczego w celu sprowadzenia pojazdu na właściwy tor jazdy i utrzymania go na dotychcza- sowym pasie ruchu. Wspominany już przezierny wyświetlacz Head-Up uła- twia bezpieczne, bez odrywania wzroku od drogi, odczyty użytecznych informa- cji: aktualną prędkość, informacje z sys- temu nawigacji i systemów wspomaga- nia prowadzenia. System wspomagania parkowania będzie dla wielu wielką po- mocą, choć ze względu na wzorową wi- doczność z miejsca kierowcy dla mnie nie jest niezbędny. Easy Park Assist mierzy ilość wolnego miejsca i określa tor jazdy auta. Wystarczy pozwolić mu przejąć kontrolę nad kierownicą i wyko- nywać polecenia, a zaparkuje bezpro- blemowo. Nawet pomału się do tego przyzwyczajam. No i jeszcze audio system Bose: klasa sama dla siebie, aż nie chce się wysia- dać z auta… Szkoda tylko, że wszystkie ulubione płyty CD musiałbym przegrać na MP3. Tak, niewątpliwie nowe Renault Grand Scenic to na wskroś nowoczesny sa- mochód wielofunkcyjny, który znakomi- cie sprawdzi się w dalekiej podróży, jak i podczas zawożenia dzieci do szkoły. Pojemny i pakowny, a przy okazji wielce urodziwy. Mój typ! 116

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=