NTN Snow & More 2018/2019 nr 1

Jak łatwo się domyślić, w górach, szcze- gólnie na drogach położonych wysoko, pa- nują zgoła inne warunki niż w miastach. Co więcej, całkiem sporo ośrodków nar- ciarskich nie wpuszcza na wąskie często drogi dojazdowe pojazdów bez wyposaże- nia zimowego. Dotyczy to także niektórych przełęczy. Lepiej więc nie być zaskoczonym i na przykład nie zostać zawróconym przez służby drogowe do drogi głównej. Poza tym w wielu krajach Europy mamy obowiązek jazdy zimą na oponach odpowiednich do warunków atmosferycznych. W przypadku kolizji, kiedy samochód nie jest wyposażo- ny w „zimówki”, mogą też wystąpić proble- my z ubezpieczeniem. Tego lata mieliśmy wielkie szczęście poznać Michała Józefowicza, wspania- łego narciarza-eksperta specjalizującego się w jeździe pozatrasowej w terenie eks- tremalnym. Jednocześnie Michał jest tak- że ekspertem do spraw ogumienia i pracu- je w wiodącej na rynku firmie Bridgestone. Cóż za niezwykły zbieg okoliczności… Poniżej porady człowieka, który naprawdę zna się na rzeczy. Istnieje kilka zasadniczych różnic po- między wysokiej klasy oponami letni- mi a zimowymi. Jedną z najważniejszych jest skład mieszanki gumy i dodatków. To zwykle największa tajemnica każdego pro- ducenta. Dość powiedzieć, że współcze- sne mieszanki bieżników mogą powstać aż z około 200 rodzajów różnych surow- ców, chemikaliów czy wypełniaczy. Od opon zimowych oczekuje się zachowa- nia elastyczności przy niskich temperatu- rach. Z elastycznością opon bezpośrednio związane jest bezpieczeństwo użytkowni- ków. Twarda, sztywna opona dużo trud- niej dopasowuje się do powierzchni drogi, przez co ma mniejszą powierzchnię styku z nawierzchnią, nie wspominając o komfor- cie. W przypadku opon zimowych stosuje się mieszanki, które zachowują elastycz- ność nawet przy bardzo niskich tempera- turach. Szczególną odmianą zimowej mie- szanki gumowej bieżnika jest MultiCell™ Compound. Technologia jej wytwarzania została stworzona przez inżynierów firmy Bridgestone. Pomysł oparty jest na spo- strzeżeniu, że mieszanka gumowa ma pew- ną, ograniczoną, ale jednak przyczepność do lodu. Niestety, tylko do lodu suchego, a taki bardzo rzadko występuje w warunkach drogowych. Z reguły powierzchnia lodu jest pokryta cienką warstewką wody, czyli tak zwanym filmem wodnym. Wyzwaniem było stworzenie mieszanki, która absorbo- wałaby wodę z powierzchni lodu i swoim działaniem przypominała nieco gąbkę uży- waną w łazience. Pod potężnym mikro- skopem elektronowym w przekroju mie- szanki bieżnika możemy zaobserwować olbrzymią ilość pustych przestrzeni w for- mie kanalików i pęcherzyków. Taka gąb- czasta struktura umożliwia zasysanie wody z powierzchni lodu i jego osuszanie, tak aby dalsza część toczącej się opony stykała się już z suchym lodem. Miękka mieszan- ka bieżnika oferuje najlepsze zachowanie na śniegu i lodzie, lepsze osiągi zapewniają jedynie opony kolcowane, a tych, niestety, w większości krajów Europy kontynental- nej stosować nie możemy. Flagowym przy- kładem opon opartych na takiej mieszance bieżnika są Bridgestone Blizzak DM-V2, przeznaczone do aut typu SUV i 4X4. Kolejna wielka różnica pomiędzy opo- nami letnimi i zimowymi to tak zwana rzeźba bieżnika. Większość wysokiej klasy opon letnich ma asymetryczny wzór bież- nika. Co to oznacza? Wyobraźmy sobie, że przez środek bieżnika, równolegle do ścian bocznych opony, prowadzimy oś sy- metrii. W oponach asymetrycznych część wewnętrzna bieżnika różni się od czę- ści zewnętrznej. Ta różnica wynika z róż- nych funkcji obu części opony. Tymczasem w oponach zimowych najpopularniejszym wzorem jest bieżnik kierunkowy, zwany też czasami „jodełką”. Oś symetrii w ta- kiej oponie można porównać do pnia cho- inki, a system klocków i rowków przypo- mina gałęzie choinki malowane przez małe dzieci.Takie opony powinny być montowa- na zgodnie z kierunkiem strzałki umiesz- czonej na boku. Doskonałym przykładem opon kierunkowych są Bridgestone Blizzak LM001. Oczywiście, mamy też wyso- kiej klasy opony zimowe z asymetrycznym wzorem bieżnika, ale są one nieco mniej popularne. Druga, natychmiast rzucająca się w oczy różnica to obecność tak zwanych lameli na bieżniku opon zimowych. Lamele to nic innego jak bardzo cienkie i głębokie nacięcia klocków bieżnika. Lamele są od- powiedzialne za utrzymanie przyczepności na ośnieżonych nawierzchniach. Ułatwiają zarówno przyśpieszanie, jak i hamowanie. Lamele przeszły długą drogę ewolucji od bardzo prostych i niezbyt głębokich nacięć, aż po skomplikowane w kształcie i dro- gie w wytwarzaniu lamele trójwymiarowe (3D). Występowanie lameli 3D, ze wzglę- du na koszt wytworzenia, jest w tej chwi- li praktycznie ograniczone tylko do opon klasy premium. Wszystkie opony marki Bridgestone oferują najnowocześniejsze la- mele typu 3D. 61

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=