NTN Snow & More 2018/2019 nr 2

Druga część naszego materiału o butach narciarskich. Tym razem do współpracy zaprosiliśmy kolegę, narciarza, na pewno najlepszego bootfittera, jakiego znamy, a przy okazji fajnego i życzliwego faceta. Andy Kölbl usprawnia buty narciarskie od ponad 20 lat, więc można powiedzieć, że na rzeczy się zna. Dowodem na to jest fakt, że kiedy zmienia pracę, jego klienci jeżdżą za nim po Szwajcarii tylko po to, żeby dopasował im kolejne nowe buty. tekst: Andy Kölbl zdjęcia: Tomasz Kurdziel, Lange P oniżej kilka najważniejszych uwag dotyczących zakupu nowych butów narciarskich i dopaso- wania ich do waszych stóp. Nie mniej waż- ny jest wybór odpowiedniego sklepu czy warsztatu. Na początek kilka uwag ogólnych. Buty narciarskie w mojej ocenie są najważniejszą częścią naszego ekwipun- ku. Odpowiadają za kontrolę nart. Porównajmy je do ukła- du kierowniczego twojego samochodu: jeśli jest mało pre- cyzyjny lub ma luzy, to im szybciej jedziesz, tym trudniej jest kontrolować zachowanie się pojazdu.W przypadku bu- tów dodaj do tego jeszcze różne warunki śniegowe, zmę- czone nogi, a źle dopasowane buty stają się gotową receptą na brak kontroli lub…BÓL! Bootfitterzy to tacy faceci, dzięki którym będziecie mieć więcej frajdy z narciarstwa. Zapobiegną temu, żeby wasz zimowy urlop nie skończył się katastrofą. By znaleźć od- powiedniego bootfittera, trzeba się jednak trochę przygo- tować. Polecam wejść na stronę bootfitters.com i spraw- dzić, czy w waszej okolicy pracuje ktoś wymieniony na tej liście. Znajdują się na niej technicy posiadający cer- tyfikat Masterfit. Masterfit to zaawansowane szkolenia z dziedziny dopasowywania butów. To także system, który traktuje cały zestaw buty/wiązania/płyty/narty jako jedną całość i nie tylko zapewnia komfort, ale też dostosowuje wszystkie elementy układanki do budowy ciała, umiejęt- ności i potrzeb. Jeśli w waszym regionie nie znajdziecie nikogo z podanej wyżej listy, sugeruję telefon do importera którejś z marek. Powinien wiedzieć, kto jest najlepszy na danym terenie, co więcej, nie poleci nikogo przypadkowego. Jeśli i ten sposób zawiedzie, pozostaje poszukać na własną rękę, wykorzystu- jąc kilka punktów z mojej listy. JAK ZNALEŹĆ SKLEP Z KOMPETENTNĄ OBSŁUGĄ LUB MIEĆ PEWNOŚĆ, ŻE WŁAŚNIE W TAKIM SIĘ ZNAJDUJESZ? LUB INACZEJ: JAK ODRÓŻNIĆ SKLEP ZORIENTOWANY NA SZYBKĄ SPRZEDAŻ OD PUNKTU, W KTÓRYM CHCĄ DOBRZE DOPASOWAĆ CI BUTY? Asortyment: Oczywiście im większy, tym lepiej. Wyobraźmy sobie, że dla każdego rozmiaru damskiej stopy potrzebujemy przy- najmniej trzech szerokości i trzech różnych wartości fle- xu, co czyni dziewięć modeli. A przecież jeszcze o nic nie zapytaliśmy i nie znamy swoich potrzeb! Większe sklepy mają zazwyczaj większy wybór, to prawda. Jest jednak tak- że i drugie dno. Małe sklepy są zwykle prowadzone przez właścicieli, którzy ze zrozumiałych względów nie chcą być anonimowi i są żywotnie zainteresowani jak najlepszą ob- sługą (każdy zadowolony klient poleci kilku następnych). Istotne jest więc, czy dany sklep chce kooperować. To zna- czy, czy w razie konieczności, na podstawie oględzin stóp, gotowy jest zamówić u importera buty, które będą najbar- dziej odpowiednie. Posłużę się przykładem: jeden z najlep- szych sklepów z butami narciarskimi, jakie znam, to Start Haus w Truckee w Kalifornii. Ciekawostką jest fakt, że nawet nie mają butów na półkach. Wszystko odbywa się na podstawie indywidualnego zamówienia po wywiadzie z klientem i pomiarach. Dział bootfittingu: Czy widzisz w sklepie wydzieloną przestrzeń przezna- czoną do dopasowywania butów? Może na wystawie są na- rzędzia do takiej roboty? Jeśli tak, to dobrze. Nie ma bu- tów narciarskich, które nie wymagałyby choć niewielkiej ingerencji. Im lepiej jeździsz i więcej oczekujesz od swoje- go sprzętu, tym zwykle większa ingerencja jest konieczna. Wiele sklepów dumnych jest ze swoich bootfitterów i pre- zentuje ich pracę w części ogólnodostępnej. Jeśli nie widzisz takiego warsztatu, zapytaj, gdzie jest. Być może znajduje się na zapleczu. Spytaj, czy możesz go zobaczyć. Personel: Czas na kontakt z człowiekiem.Mam nadzieję, że będzie nim bootfitter, a nie sprzedawca. Dobry bootfitter powinien zadać kilka pytań, zanim obejrzy twoje stopy: • jak często jeździsz na nartach (ile dni w roku)? • na jakich nartach jeździsz najczęściej (typ, model)? • w jakim terenie i na jakich stokach jeździsz najchętniej? • w jakich butach teraz jeździsz i czy masz je ze sobą? • czy masz z nimi jakieś problemy (konkretnie jakie)? I najważniejsze: • jaki jest cel twojej jazdy (na przykład: zawody, sportowa jazda po stokach, freeride czy tylko przejazdy od knajpy do knajpy na stoku)? Na te pytania musisz odpowiedzieć zgodnie z praw- dą i możliwie dokładnie. Odpowiedzi zdeterminują wybór grupy butów. Czas na pytania z twojej strony: • zapytaj o warunki gwarancji, • co będzie, jeśli pomimo wielu prób problem nie zostanie rozwiązany? Teraz niestety sam musisz ocenić, jak poważnie sklep podchodzi do twojego indywidualnego problemu. 81

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=