NTN Snow & More 2018/2019 nr 2

narażone na mocne porywy wiatru, co zde- stabilizowało pracę ośrodków w Szczyrku. Zaraz po zakończonym sezonie przygoto- wano plan możliwych rozwiązań przeciw- wiatrowych. W nowym sezonie klient bę- dzie miał pewność funkcjonowania kolei w trudnych warunkach dzięki systemowi złożonemu z kilku elementów: • Na górnych stacjach kolei gondolowej i kolei kanapowych zostaną zamontowane wysokie ściany przeciwwiatrowe – rozwią- zanie to pozwoli na bezproblemową i bez- kolizyjną pracę urządzeń transportowych w miejscach wyprzęgania, czyli w miejscu wjazdu gondoli czy krzesła na rolki. • System monitorowania położenia liny, tzw. CPS (Cable Position Supervision) – specjalne zainstalowane czujniki na ba- teriach rolkowych pod liną w momencie mocniejszych podmuchów wiatru wysyła- ją sygnał do jednostki oceniającej, a główny kontroler wdraża na podstawie sygnału od- powiedni środek bezpieczeństwa – spowol- nienie prędkości urządzenia transportowe- go lub jego zatrzymanie. • Urządzenia stabilizujące położenie ka- nap kolei – w związku z dużą różnorodno- ścią morfologiczną terenu ośrodka narciar- skiego, który obecnie zajmuje 85 hektarów, zmienne kierunki mocnego wiatru powo- dują dynamiczne wychylenia krzeseł – sys- tem stabilizacyjny, tzw. Banan, równoważy kierunek wiatru i stabilizuje krzesło. SZCZYRK NAJLEPSZĄ OPCJĄ NA ZIMĘ I LATO? Plany rozbudowy infrastruktury i no- wości w Szczyrku są imponujące. Dobra współpraca pomiędzy ośrodkami, miastem i instytucjami w regionie pozwala na wy- korzystanie potencjału miejsca i przygo- towanie kompletnego produktu dla go- ści. Latem i zimą w Szczyrku odbywają się imprezy, które przyciągają ludzi zain- teresowanych aktywnym wypoczynkiem. W lutym w mieście planowany jest po raz trzeci największy zimowy festiwal muzycz- ny Snow Fest, który dzięki dobrej perspek- tywie współpracy w roku 2017 przeniósł się z Zakopanego do Szczyrku. Latem organi- zowane są imprezy regionalne i mnóstwo zawodów biegowych różnego typu. Dzięki dużej intensywności wydarzeń przez cały rok, goście mają możliwość zapoznać się z partnerami, którzy bardzo chętnie uczest- niczą w eventach w regionie. Często na sto- kach można przetestować najnowszy sprzęt narciarski, poznać nowości technologiczne światowych marek na pięknych trasach nar- ciarskich i turystycznych w Szczyrku. z trzech nowych kolei linowych – dzie- sięcioosobowej gondoli z nowej lokaliza- cji Szczyrk Gondola na Halę Skrzyczeńską oraz dwóch szybkich wyprzęganych kolei kanapowych z Soliska na Wierch Pośredni i Halę Skrzyczeńską. Nowością była rów- nież niebieska trasa nr 10 z Wierchu Pośredniego, która umożliwiła początkują- cym narciarzom zjazd do Soliska. Prawdziwa zima wspomogła ośrod- ki w Szczyrku dopiero w połowie stycz- nia 2018 r. Opady śniegu i mrozy oraz brak mocnego wiatru pozwoliły na naśnieże- nie i uruchomienie 17 km tras w samym Szczyrk Mountain Resort. Nawet najbar- dziej nowoczesny system naśnieżania ma graniczne warunki pracy. Efektywne wyko- rzystanie lanc i armat rozpoczyna się do- piero przy temperaturze minus 4 stopnie Celsjusza, a wpływ ma też realna wilgot- ność powietrza. – W tym sezonie zimowym przeje- chaliśmy razem prawie 6 400 000 km, co oznacza, że okrążyliśmy Ziemię 160 razy. W 257 dni zbudowaliśmy ośrodek właści- wie od zera: trzy nowoczesne koleje, posze- rzenia tras narciarskich, zbiornik wodny, nowy system naśnieżania, wypożyczalnia, sklep, infocentrum, kasy i wiele innych mi- kroprocesów. Chociaż nie wszystko poszło idealnie, chciałbym, aby nasi goście wie- dzieli, że funkcjonowanie tego przedsię- biorstwa to potężna machina i procesy nie- dostrzegalne gołym okiem dla narciarza. To praca ponad 150 osób codziennie, ty- siące litrów paliwa do ratraków, aby przy- gotować trasy, współpraca z wieloma pod- miotami, zależność od wielu czynników, duży wpływ warunków pogodowych, ale też ogromna satysfakcja – podsumowu- je Grzegorz Przybyła, dyrektor Ośrodka Szczyrk Mountain Resort. PRACA NAD JAKOŚCIĄ Każdy produkt jest weryfikowany przez rynek, każdy produkt można też dostoso- wać do potrzeb rynku. W Szczyrku pomi- mo olbrzymiej skali inwestycji i pracy nie wszystko zadziałało poprawnie. Część pra- cy zweryfikowały warunki zewnętrzne, na które zwykle nie mamy wpływu, ale dzięki doświadczeniu po sezonie 2017/2018 ośro- dek rozpoczął przygotowania do kolejne- go etapu inwestycji, uwzględniając manka- menty z roku ubiegłego. TMR stawia w zarządzanych przez sie- bie ośrodkach na jakość produktu i wciąż szuka nowych rozwiązań sytuacji, które za- gwarantują jego stabilność. Rok temu przez osiem dni sezonu nowe koleje linowe były Ratunkiem dla tego miejsca miała być gwarancja śniegu, czyli system naśnieżania z dużym zbiornikiem ulokowanym w gór- nych partiach ośrodka, oraz wymiana sta- rych 13 wyciągów orczykowych na szyb- kie, nowoczesne koleje linowe, a dokładnie sześć urządzeń z łączną przepustowością ponad 18 000 os./h. Duże doświadczenie w prowadze- niu inwestycji pozwoliło słowackiemu gi- gantowi na infrastrukturalne odnowienie Szczyrkowskiego Ośrodka Narciarskiego i wprowadzenie w Szczyrku narciarstwa nowej jakości. Przygotowanie do inwesty- cji, m.in. prace administracyjne, uzyskanie pozwoleń oraz decyzji środowiskowych, za- jęło firmie prawie dwa lata. Szczyrk zawsze słynął z długich i zróżnicowanych narto- strad, jednak duże uzależnienie od natu- ralnych opadów śniegu powodowało, że każdego sezonu otwartych było zaledwie kilka kultowych tras, jak Golgota czy tra- sa z Małego Skrzycznego. Niezaprzeczalne jest jednak to, że nigdzie w Polsce narciarz nie znajdzie takiej liczby kilometrów tras do jazdy. W zestawieniu 10 najdłuższych tras w Polsce szczyrkowskich jest w pierw- szej piątce aż pięć! NOWA ERA SZCZYRKU Nie było jeszcze w Polsce inwestycji o takiej skali, a i na Zachodzie rzadko się je realizuje. W zaledwie dziewięć miesięcy powstał na Hali Skrzyczeńskiej duży zbior- nik wodny o pojemności 100 000 m 3 wody. System naśnieżania – ponad 200 urządzeń – lanc i armat na nowych i poszerzonych trasach. Gigantyczną pracę włożono w wy- budowanie i oddanie do użytku dla narcia- rzy pierwszej w Polsce dziesięcioosobowej kolei gondolowej, która jest obecnie sym- bolem zmiany w Szczyrku. Dwie koleje krzesełkowe z Soliska na Wierch Pośredni i Halę Skrzyczeńską, jednym słowem – cał- kiem nowe realia w Szczyrku zarówno dla narciarzy, jak i włodarzy ośrodka i jego pracowników. 103 dni sezonu narciarskiego w Szczyrk Mountain Resort pokazały narciarzom i snowboardzistom, że w Polsce jest w koń- cu ośrodek z prawdziwego zdarzenia. Sezon był przełomowy również w związku z bar- dzo dobrą współpracą trzech największych ośrodków w Szczyrku oraz miasta, któ- ra zaowocowała historycznym projektem wspólnego skipassu oraz wspólnej komuni- kacji – darmowym skibusem. Zima 2017/2018 była kapryśna i krót- sza, ale pokazała nowe oblicze Szczyrku. Od 22 grudnia 2017 r. goście korzystali

RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=