NTN Snow & More 2018/2019 nr 2
trasą potrzeba niezbyt ciepłej bielizny, za to takiej, która świetnie schnie i dobrze od- prowadza wilgoć. Tu nie ma siedzenia na kanapie pod górę, bo cały czas się ruszamy. ODZIEŻ Do aktywności 50/50 idealnie spraw- dza się zwykła odzież turystyczna. Kurtka, polar, bielizna, spodnie softshellowe – to wszystko, co sprawdza się u turystów, ideal- nie nada się do skitouringu. Odzież do ak- tywności 80/20 to obszerne, luźne rzeczy, ale bez ociepliny, z dobrze odprowadzają- cymi wilgoć membranami. DETEKTOR, SONDA, ŁOPATA Po zjechaniu ze sztruksu lawiny sta- ją się realnym zagrożeniem. Zawsze po- ruszamy się z detektorem lawinowym, a w plecaku mamy sondę lawinową i składa- ną łopatę. Pamiętaj, że sam sprzęt cię nie uratuje. Regularnie ćwicz, jak go używać, i nigdy nie wyruszaj w góry na wędrówkę z ludźmi, którzy nie mają detektorów albo nie wiedzą, jak z nich skorzystać. Badania pokazują, że 90% zasypanych w lawinach przeżyje zaledwie 25 minut. W tym czasie ŻADNA ekipa ratownicza do nas nie do- trze. Jeżeli twoi towarzysze cię nie odkopią, to nie zrobi tego nikt. TOPR czy GOPR zawsze przyjeżdża po ciała, nie po żywych ludzi. Pamiętaj, że sam tworzysz swoje bez- pieczeństwo lawinowe. UWAGA Na wyratrakowanej trasie nie trzeba być uważnym i można bezpiecznie zsuwać się w dół stoku. Da się przy tym coś chrupać czy rozmawiać przez telefon. Na skitourach to niemożliwe. Co kilka metrów zmienia- ją się warunki i śnieg. Możemy trafić na skałę, kamień, urwisko, a nawet jeżeli pod nami rozpościera się fantastyczny stok, to może on zaskoczyć nas zupełnie różnymi warunkami. Część stoków może być prze- wiana przez wiatry, inna głęboka i kop- na, a jeszcze inna zalodzona. Tylko będąc przez cały czas uważnym i świadomym, możemy bezpiecznie kontrolować sytuację. Zjazd poza trasę daje fantastyczne możli- wości, np. jazdy w lesie wśród ogromnych drzew lub żlebami. Dopiero takie narciar- stwo pozwala nam uczyć się nowych rze- czy i rozwijać technikę. NARTY Narty do skitouringu są lżejsze i mają zupełnie inne parametry niż narty zjazdowe. Przede wszystkim różnica polega na tym, że narty skitourowe są krańcowo odmienne od carvingowych. Wcięta krawędź umożli- wiająca łatwe zakręcanie jest w skitouringu wręcz niepożądana. Bok narty skitourowej powinien być równy, a krawędź możli- wie prosta. Dzieje się tak dlatego, że czę- sto w skitouringu zsuwamy się w dół sto- ku, stojąc bokiem. Nie da się tego zrobić, gdy mamy na nogach narty z taliowaną krawędzią, bo będzie nas huśtać przód-tył. Prosta krawędź daje możliwość kontroli, co na stromym stoku jest wręcz bezcenne. Szerokość nart do skitouringu wybieramy w zależności od aktywności. Jeżeli inte- resuje nas 80/20, to będziemy szukać pu- chu i mocnych wrażeń, sięgniemy po nar- ty naszego wzrostu lub nawet ciut dłuższe – o szerokości pod butem 90 mm, a nawet Nie wydajesz pieniędzy na wyciągi, nie stoisz w kolejkach. Idziesz, gdzie oczy poniosą i nic cię to nie kosztuje. Skitoury to wolność. 54 SKITOURING
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU4MTI=